Terugblik Duinzichtgesprek Rob Oudkerk

Rob vertelt over zijn ontwaakte belangstelling voor zijn grootvader, voorzitter van de Joodse Raad, en voor zijn moeder die in het verzet zat. Met hen is de verbinding hersteld. Naarmate hij zich meer heeft ingeleefd in de omstandigheden waarin zij toen leefden, is Rob anders gaan denken over goed en kwaad, goed en fout. Bij zijn batmitswa sprak hij zijn genegenheid uit voor zijn ouders en grootouders. Maar later hoorde hij steeds meer de kritiek op zijn grootvader. Onrechtvaardig in zijn  ogen; hij wilde slechts goed doen. Mede daarom heeft Rob zich van de synagoge afgekeerd. Nu, jaren later, voelt hij zich daar weer thuis.
   Met 7 oktober is volgens Rob iets merkwaardigs aan de hand. De gruwelijkheden van Hamas op die dag zijn “ingehaald” door de bombardementen van Israël op Gaza. Het ging allemaal zo snel. 7 oktober was een zaterdag. De krant van maandag besteedde het meest aandacht aan de aanval van Israël. Zo dreigt 7 oktober te worden vergeten. Ten onrechte, want de misdaden van Hamas jegens de Israëlische bevolking, vastgelegd op film, zijn van een onvoorstelbare wreedheid. Dat mogen we nooit vergeten. Hamas wil de Joden uitroeien. Voor Israël zit er niets anders op dan te trachten Hamas uit te schakelen. Dat is de kern, ook al mag je kritiek hebben op het beleid van de Israëlische regering, bijvoorbeeld waar het de bouw van nederzettingen op de Westbank betreft. Zolang Hezbollah en Hamas hun haat jegens de Joden niet opgeven of afzwakken, is volgens Rob een tweestatenoplossing een illusie.
   De aanval van Israël op Gaza heeft het antisemitisme, dat zo oud is als de wereld, ongetwijfeld aangewakkerd. Antisemitisme is ongeneeslijk en een veelkoppig monster. De mensheid heeft blijkbaar altijd de behoefte gehad een zondebok voor het kwaad in de wereld te vinden. De Joden vormen een vrij kleine, makkelijk te identificeren groep mensen die net iets anders zijn. Maar de rol van zondebok zou ook door andere groepen kunnen worden vervuld. In het Westen heerst hier en daar een sterk anti-Islam sentiment. Vandaag de Jood, morgen de Islamiet?
   Wie of wat haalt de mensheid uit de domheid van dat anti? We missen historisch besef. Dit leidt tot verloedering, of kan zelfs de voorbode zijn van iets dat op een nieuwe holocaust lijkt. Wij, in  het bijzonder in ons land, hebben nieuwe leiders nodig die in staat zijn de beschaving terug te brengen in het publiekje en politieke debat. Rob verwacht van koning Willem Alexander dat hij daartoe aanzetten kan geven. Het begint echter in de mens zelf: weet jezelf te zoeken en eerbiedig de zielsgeheimen van de ander.
   In maart komt zijn dramaserie over zijn grootvader en zijn moeder op de tv onder de titel De Joodse Raad.

Jan Suijver