Welkom
![]() De Duinzichtkerk is een open huis van inspiratie en ontmoeting in Den Haag voor wie maar wil. Al meer dan tachtig jaar komen hier mensen samen om wekelijks nieuwe inspiratie op te doen voor hun leven, hun werk en voor de wereld dichtbij en ver weg. Bron van inspiratie is het aloude Bijbelverhaal. In een wereld die gedomineerd wordt door de waan van de dag, heersende opinies en vooroordelen wordt wekelijks in dit verhaal een bevrijdende en hoopvolle tegenstem gehoord. In het verbinden van deze stem met de vragen van vandaag vinden op allerlei verschillende manieren velen elkaar in de Duinzichtkerk. Hartelijk welkom! |
||
Volg Meelezen
Volg Meelezen
Eerst volgende uitzending, woensdag 9 juli, 14.00 uur, ds Ad van Nieuwpoort ![]() ![]() Wat fijn dat u online meekijkt. Met veel aandacht en zorg maken wij de zondagse dienst. Wilt u hieraan bijdragen? klik hier |
||
Deze zondag
![]() Kijk hier de dienst terug Een onbekende Zijn we over een tijdje nog wel in staat om iets tot ons te nemen dat we niet kennen, of zitten we zo opgesloten in onze data-bubbel dat we in alle communicatie alleen onszelf nog maar tegenkomen? In zijn recente lezing in New York waarschuwt de historicus Timothy Snyder voor het verkokerende effect van onze digitale middelen. Omdat we achter onze schermpjes alleen nog maar bevestigd worden in wat we toch al dachten, zal een vaardigheid als empathie al snel als eerste sneuvelen. Met alle desastreuze gevolgen van dien. We hebben het deze week weer aan den lijve weer kunnen ervaren in onze politieke arena’s. Maar het heeft ook tot gevolg dat ons persoonlijk leven opdroogt en verstart. Want zonder een tegenover dat wij niet kennen, zijn we enkel aan een gesloten zelfgesprek overgeleverd en zal uiteindelijk alle zuurstof uit ons leven verdwijnen. En dan moet je niet vreemd staan te kijken als de barbarij het roer overneemt. In het verhaal van komende zondag kon het nog weleens daarover gaan. Lukas vertelt hoe de grote apostel Paulus in Athene te midden van alle godsbeelden ook een altaar aantreft dat bestemd is voor de onbekende god. De religieuze mens wilde blijkbaar in het oude Athene geen risico’s lopen. Overal zijn goden voor, maar om geen god over het hoofd te zien is er voor de zekerheid ook dit altaar gebouwd. En precies daarover wil de apostel het hebben. Over die onbekende of, anders vertaald, over dat onkenbare. Het is het evangelie dat ons wegtrekt uit onze bekende wereldjes en overtuigingen. Het gaat over iemand die de bestaande orde opschudt en bevraagt. Overal waar Paulus komt ontstaan daarom ook opstootjes. Hij verkondigt namelijk niet de religie die zich aanpast aan de bestaande structuren, hij heeft een verhaal dat er haaks op staat. Het gaat in tegen de dogma’s van de Keizer want het rekent met een andere koning, namelijk met de bevrijderkoning Jezus. Maar men wil dat vreemde niet. Men wil enkel bevestigd worden in het eigen gelijk. Xenofobie alom. Maar het evangelie van Jezus breekt onze versteende en verstarde opinies open. Het escapisme moet plaats maken voor de ontdekking van de aarde. En dan gaan harten, zielen en hoofden open. Dan moet de angst voor het onbekende plaatsmaken voor ontvankelijkheid, voor geloof, hoop en liefde. Dan ontstaat ruimte voor een menselijkheid die niet bedreigt maar omarmt. Daarover moest het maar eens gaan komende zondag. Opdat we wat worden uitgetild uit onze coconnetjes en weer een beetje mens worden. Ad van Nieuwpoort |
||
Themabijeenkomst
Themabijeenkomst
‘De hand in eigen boezem? Over christelijk politiek fanatisme.’ Op dinsdag 15 juli wil ik graag met u in gesprek over een moeilijk onderwerp op het ‘eigen’, christelijke erf. Namelijk: “De heilige alliantie tussen orthodoxe christenen en radicaal-rechtse populisten”, zoals de ondertitel luidt van het boek ‘Nieuwe kruisvaarders’ (2021), geschreven door politicoloog en onderzoeksjournalist Sander Rietveld. Hierin beschrijft Rietveld hoe een deel van de evangelicale en orthodoxe christenen in met name de VS, maar ook in Nederland en de rest van Europa, de agenda steunt van politieke bewegingen en partijen die het christelijk geloof inzetten om populistische en autocratische doelen te bereiken, vaak met grote utopische vergezichten als een ‘christelijk rijk’. Christenen die zo denken zijn van niet te onderschatten invloed op leiders als Poetin, maar ook Trump. Islamitisch, Joods en hindoeïstisch fanatisme wijzen we terecht af. Maar kijken we zelfkritisch genoeg naar christelijk gemotiveerde radicalen? Wat speelt er eigenlijk allemaal? Hoe kunnen we voorkomen er zelf vatbaar voor te worden? En hoe blijven we bij de kernwaarden van ons geloof (liefde, genade, Koninkrijk van God), terwijl we tegelijk als gelovigen natuurlijk wel degelijk geroepen zijn om maatschappelijke en politiek betrokken en actief te zijn? Ik hoop dat we hierover een goed gesprek kunnen hebben. Graag zie ik u op dinsdag 15 juli, van 14.00 – 15.30 uur in of naast (tent) de Duinzichtkerk. Erwin de Fouw |
||
ZomerZin
![]() Net als vorig jaar organiseren Haagse kerken overal in de stad onder de naam ZomerZin ⎯ voorheen Zomerstek ⎯ een aantrekkelijk zomerprogramma. Er zijn wekelijkse activiteiten zoals koffieochtenden, inlooplunches en orgelbespelingen. Daarnaast zijn er een aantal eenmalige activiteiten. Ook de diaconie van de Duinzichtkerk organiseert een aantal activiteiten in de kerkzaal, op het plein en in buurthuis het Klokhuis in de Archipel. Alle activiteiten zijn te vinden in de folder Zomerzin, u vindt deze onder de toren. U kunt de folder ook online lezen, klik hier. |
||
Terugblik Duinzichtgesprek Jaap de Hoop Scheffer
![]() Op zondag 27 april ging Ad van Nieuwpoort, in zijn serie Duinzichtgesprekken, in gesprek met Jaap de Hoop Scheffer over de schuivende panelen op het geopolitieke toneel. Alom wordt er gesproken over de dreiging van een oorlog. Hoe serieus moeten we dat nemen? En wat zou de rol van Europa en de NAVO moeten zijn deze dagen, nu blijkt dat de verhoudingen met onze grootste bondgenoot met de dag onzekerder worden? Het zijn dagkoersen zei De Hoop Scheffer. Kijk naar het gesprek vol duiding |
||
Verbouwing Kapel
![]() De Duinzichtkerk bouwt aan een nieuwe kapel om na de zomer u te verwelkomen in een prachtinge nieuwe ruimte voor ontmoeting na de kerkdiensten, gezamenlijke maaltijden, voor inspiratie met filosofisch café, voor bijeenkomsten van wijkgenoten, voor zingen in een koor, voor een hightea, voor cursussen en voorlichtingsbijeenkomsten, voor meet and greet na afloop van een Duinzichtgesprek, De mogelijkheden worden nog groter en we hopen dat u, gemeenteleden en wijkgenoten, zich thuis zullen voelen in onze nieuwe kapel. Een groot project waar we uw steun hard voor nodig hebben om de kapel aan te kleden. Steunt u ons? Dit kan per QR code of via de bankrekening NL69 INGB 0000 24 61 28 tnv Stichting Duinzichtkerk ovv Kapel. ![]() Wilt u op de hoogte blijven van de verbouwing, schrijft u dan in voor de Nieuwsbrief (zie rechter kolom) |
||
Terugblik Duinzichtgesprek Sander de Hosson
![]() Kijk hier het Duinzichtgesprek terug Op zondag 30 maart ging Ad van Nieuwpoort in zijn serie Duinzichtgesprekken in gesprek met longarts en schrijver Sander de Hosson. De Hosson is longarts in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen en medeoprichter van Carend, een centrum voor palliatieve zorg en stervenszorg. De Hosson is bekend geworden vanwege zijn pleidooi voor kwalitatief leven ook al nadert het einde. Aandacht voor sterven en de dood krijgt in de medische en maatschappelijke wereld onvoldoende aandacht. |
||
Meelezen op woensdag
![]() Hebben de woorden van de bijbel echt niets meer te zeggen of krijgen ze de kans niet? Het zou kunnen dat de bijbelse teksten zo bedolven zijn onder allerhande vooroordelen en misverstanden dat het de loont nog eens opnieuw naar ze te luisteren. Daarom bijna elke week op woensdag: meelezen met de predikant. In een geconcentreerd uur wordt de tekst gelezen die in de kerkdienst op de zondag daarop centraal staat. De eerstvolgende meelezen is woensdag 9 juli 2025, 14.00 uur Vandaag lezen wij: Exodus 1: 8 – 2 : 10 8) Een nieuwe koning stond op over Egypte die Jozef niet gekend had. 9) Hij sprak tot zijn volk: Zie, het volk van de kinderen van Israël is ons te talrijk en te sterk. 10) Kom, laten wij het dan te slim af zijn dat het niet nog talrijker wordt en het geschieden zal, komt er oorlog, dat het zich voegt bij hen die ons haten en tegen ons strijdt en zal opgaan, weg uit het land. 11) Zij stelden erover aan: opzichters van dwangarbeid die het vernederden met zware lasten het bouwde voorraadsteden voor Farao, Pitom en Raämses. 12) Maar zoals zij het vernederden, zo talrijk werd het, zo brak het door. Zij walgden van de kinderen van Israël. 13) De Egyptenaren maakten de kinderen van Israël tot slaven, meedogenloos, 14) zij verbitterden hun leven tot harde dienst, tot pek en baksteen tot allerlei dienst op het veld al hun dienst waarmee zij hen meedogenloos tot slaven maakten. 15) De koning van Egypte sprak tot de vroedvrouwen van de vrouwen der Hebreeën
16) Hij sprak: Als je de Hebreeuwse vrouwen helpt baren, kijk dan of je de twee stenen ziet: is het een zoon: doodt hem is het een dochter: laat haar leven! 17) Maar de vroedvrouwen hadden ontzag voor God en deden niet wat de koning van Egypte tot hen gesproken had: ze lieten de kinderen leven. 18) De koning van Egypte riep de vroedvrouwen en sprak tot hen: Waarom doen jullie dit en laat je de kinderen leven? 19) De vroedvrouwen spraken tot Farao: Omdat de Hebreeuwse vrouwen niet zijn als de Egyptische vrouwen, ze zijn als dieren in het wild; voordat de vroedvrouw bij hen is gekomen, hebben ze al gebaard. 20) En God was goed voor de vroedvrouwen en het volk werd talrijk en zeer sterk. 21) En het geschiedde: omdat de vroedvrouwen ontzag hadden voor God, maakte hij huizen voor hen. 22) Toen gaf Farao opdracht aan heel zijn volk en sprak: Elke zoon die wordt geboren: gooi hem in de Rivier, elke dochter laat maar leven. 2,1) Een man uit het huis van Levi kwam en nam de dochter van Levi. 2) De vrouw werd zwanger en baarde een zoon. Zij zag hem dat hij goed was! En zij verborg hem drie maanden. 3) Toen ze hem niet langer kon verbergen, nam ze voor hem een arkje van biezen, smeerde het in met leem en pek en legde het kind daarin. Ze zette het in het riet aan de oever van de Rivier. 4) Zijn zuster ging op een afstand staan om te weten wat er met hem gedaan zou worden. 5) Toen daalde de dochter van Farao af om in de Rivier te baden, terwijl haar meisjes de Rivier langs gingen. Zij zag het arkje tussen het riet en zond haar slavin om het op te halen. 6) Ze opende het en zag het kind: een jongen, en hij huilde. Ze werd met ontferming over hem bewogen en zei: Dit is een van de kinderen van de Hebreeën! 7) Toen zei zijn zuster tot de dochter van de Farao: Zal ik gaan en voor u een voedster gaan roepen uit de Hebreeuwse vrouwen, zodat die het kind voor u zal voeden? 8) De dochter van Farao zei tot haar: Ga! Het meisje ging en riep de moeder van het kind. 9) De dochter van Farao zei tot haar: Neem dit kind en zoog het voor mij. Ik, ik zal jou ervoor betalen. De vrouw nam het kind en zoogde het. 10) Het kind werd groot, ze bracht het naar de dochter van Farao, hij werd haar zoon en riep hem de naam: Mosjee! Ze zei: want uit het water heb ik hem getrokken. | ||
lees meer » | ||
Terugblik Duinzichtgesprek Marijn Kruk
![]() Op zondag 9 februari ging Ad van Nieuwpoort in zijn serie Duinzichtgesprekken in gesprek met historicus Marijn Kruk. Centraal stond zijn hoogst actuele boek Opstand De populistische revolte en de strijd om de ziel van het Westen dat vorig jaar verscheen werd een bestseller met lovende kritieken. Hij beschrijft in dit boek de opkomst van nationaalpopulistische bewegingen als een contrarevolutie, gericht op de omverwerping van een links-liberale ‘globalistische elite’, die de westerse eigenheid zou ondermijnen. Kijk hier het Duinzichtgesprek terug |
||
Terugblik Duinzichtgesprek Kathleen Ferrier
![]() Kijk hier het Duinzichtgesprek terug Op zondag 12 januari ging Ad van Nieuwpoort in zijn serie Duinzichtgesprekken in gesprek met politica en bestuurder Kathleen Ferrier. |
||
Duinzichtgesprek Herman van Veen
![]() Foto's Michiel Goudswaard 'Denken, zingen, schrijven, schilderen is niet meer dan spelen naast de werkelijkheid. Het houdt je overeind. Biedt een kader in uitzichtloosheid' Een bijzondere middag met Herman van Veen in de Duinzichtkerk... Kijk hier het Duinzichtgesprek terug |
||
Kom de verdeeldheid te boven
Kom de verdeeldheid te boven
![]() |
||
Great Books School
![]() De Great Books School leest dit najaar Kafka Afgelopen dinsdagavond 19 november was de slotavond van onze Kafka-sessies, in de kerkzaal van de Duinzichtkerk (om 20.00 uur, Van Hogehoucklaan 89), voor iedereen toegankelijk.
Dr. Timo Slootweg (Universiteit Leiden) kwam een inleiding houden, met name over Kafka’s parabel ‘Voor de wet’ (te vinden aan het einde van het boek ‘Het Proces’) en ging daarbij in op onze vragen over Het Slot en Het Proces. Kijk hier de slotavond terug |
||
Terugblik Duinzichtgesprek Michiel Vos
![]() Kijk hier het gesprek terug Duinzichtgesprekken. Ad van Nieuwpoort in gesprek met Michiel Vos. |
||
In de Media
![]() Zaterdag 18 mei 2024, schreef Ad van Nieuwpoort een opinie artikel in NRC. Lees hier het artikel " Met de rechtsstaat alleen komen we er niet" |
||
In de Media
![]() Nieuw boek 'Jezus, waarom?' | ||
lees meer » | ||